jak-robic-research

Trudna sprawa, ale jeżeli chcesz pisać rzeczowe, profesjonalne i – przede wszystkim! – przepełnione faktami teksty, musisz nauczyć się robić research. Dla wielu jest to męczące i problematyczne, ale nie da się ukryć, że bez tego się po prostu nie obejdzie. Dziś pokaże Ci kilka moich sztuczek.

Szukaj w Google’u – krótkie frazy, szukanie po akapitach

Najprostsza i najskuteczniejsza, to też na pierwszym miejscu. W Google znajdziesz naprawdę wiele, ale musisz wiedzieć, jak szukać. Nigdy nie zadaję wyszukiwarce skomplikowanych pytań, a raczej skupiam się na głównej myśli. Dzięki temu mogę znaleźć artykuły dotyczące interesującego mnie tematu z różnych perspektyw i wyłuskać z nich to, co najciekawsze.

Otwieram 4-5 artykułów, czytam akapit po akapicie i po prostu szukam. Interesujące mnie akapity zapisuję do późniejszej weryfikacji, ale patrzę też na odnośniki do innych wpisów i źródeł, nazwiska wymieniane w tekście. Dzięki nim jestem w stanie przemieszczać się w swoich poszukiwaniach dalej i wchodzić po prostu głębiej.

Wklejając nazwisko wymienione we wpisie czy tytuł artykułu źródłowego mogę trafić na taki wpis, który teoretycznie nie dotyczy tematu, o którym staram się dowiedzieć więcej, ale gdzieś mimochodem znajdę fajną myśl przewodnią albo krótkie zdanie otwierające mi oczy i pokazujące inną perspektywę. Dobry research wymaga niestety czasu, w związku z czym musisz wygospodarować sobie godzinkę czy dwie na takie skakanie i – teoretycznie – bezsensowne przeskakiwanie po wpisach.

Weryfikuj tezy

A jak już przeskakujesz po wpisach, to sprawdzaj, czy informacje się powtarzają. Jeżeli tak, to oznacza, że mają większą szansę na bycie prawdziwymi i to jest bardzo dobra informacja. Możesz ją też zawrzeć później w swoim artykule albo… możesz stanąć w opozycji do popularnego zdania, jeżeli masz pewność, że się obronisz. Częstotliwość występowania danej informacji to też informacja.

Jest to szczególnie przydatne, kiedy jesteś ekspertem w danym temacie albo masz doświadczenie obrazujące, jak można coś zrobić inaczej i lepiej. Albo po prostu inaczej, bo przecież ilu ludzi, tyle podejść do różnych zadań. 

Szukaj w Scholarze

Osobną kwestią jest szukanie w Google Scholar. Jest to wyszukiwarka prac naukowych, do której każdy ma dostęp i która pozwoli Ci na przeszukiwanie zweryfikowanych źródeł pełnych odnośników, dowodów i analiz. Nauczenie się szukania w takiej wyszukiwarce pozwoli Ci wejść na całkowicie nowy poziom researchu.

W Scholarze szuka się zdecydowanie ciężej, ponieważ musisz przebijać się przez naukowy język – kiedy jednak przestanie Ci on sprawiać trudność, odkryjesz nowe źródło sprawdzonej wiedzy, która zawsze poparta jest dobrze opisanymi badaniami, z metodologią, a do każdej tezy dopisany będzie odnośnik ze wskazaniem na kolejny artykuł. Dzięki temu Twoje teksty mogą nabrać nowego wymiaru, który dla wielu innych copywriterów będzie nieosiągalny. W Google Scholar najlepiej szukać prostymi hasłami, np. „wizerunek rozmowa o pracę skuteczność”, ponieważ w pracach naukowych często pokrywa się dość duży temat i, np. w powyższym przypadku, wizerunek może być tylko jedną małą składową artykułu na temat przeprowadzania rozmów o pracę w dobie pandemii.

Jak robić research – czytaj komentarze do wpisów

Przy czytaniu wpisów zawsze sprawdzaj komentarze. Jeżeli artykuł jest dobrze napisany, to albo nie będzie tam nic ciekawego, albo znajdą się osoby rozszerzające punkt widzenia i wchodzące w dyskusję. Jeżeli w tekście są bzdury, to w komentarzach na pewno ktoś już to wypunktuje i, przy odrobinie szczęścia, wskaże właściwe informacje, co pozwoli Ci szukać dalej.

Szukać po angielsku

Tak jak w zwykłym Google, tak i w Google Scholar, dobrze jest szukać po angielsku,otwierając się na artykuły z całego świata. Zdaję sobie sprawę, że dla wielu osób może to być niedostępny sposób na poszukiwania, natomiast w przypadku prostszych tematów można poradzić sobie nawet z translatorem. Zachęcam do próbowania i oparcia się początkowemu zniechęceniu, bo oczywiście tekst z translatora będzie się czytać zdecydowanie trudniej.

W Google Scholar polecam szukać po angielsku tylko wtedy, gdy znamy język na akceptowalnym poziomie. Artykułów naukowych translatorem dobrze się nie przetłumaczy i tyle. Zachęcam do spróbowania z tłumaczeniem pojedynczych akapitów czy zdań, gdzie mamy wrażenie, że znajduje się tam ciekawa informacja – taki sposób ma szansę zadziałać.

Jak robić research – podsumowanie

Najlepiej  i najprzyjemniej pisze się oczywiście o tym, co się już wie – wiadomo. Czasem jednak musisz poszerzyć swoją wiedzę i wykorzystać argumenty czy badania, które poprą Twój punkt widzenia. Jeżeli nie masz autorytetu, to Twoja opinia znaczy bardzo mało. A jeżeli masz autorytet, to bym bardziej nie powinieneś gadać bzdur tylko dlatego, że „tak myślisz”. Dobry research to klucz do dobrych, rzeczowych tekstów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*
*